Trasu letu
z Prahy do Jižní Afriky jsme se snažili navrhnout ohledem na několik
kritérií, které měla původně splňovat. Byly to:
- Dostupnost leteckého benzínu AVGAS 100L.
- Snaha o „nějakou“ úroveň bezpečnosti na zemi. (Myšleno politická a
„kriminální“ bezpečnost)
- Terén s ohledem
na předpokládané počasí po trati.
Vzhledem
ke složitým poměrům ve východní Africe a
špatné dostupnosti
leteckého benzínu, zejména na sever od
rovníku se nakonec plánování trasy
v tomto regionu stalo „honbou za palivem“ tedy
hledáním letišť kde se dá
natankovat a hledání takové trasy na které
se dá z jednoho takového letiště přeletět
na druhé. Například snaha (trvající cca 14
dní) vyhnout se přistání
v Súdánu byla nakonec přebita realitou
plánovaní paliva. Vznikaly třeba
takové situace, že jsem v dokumentaci Jeppessen
našel letiště které mělo
publikovanou dostupnost AVGASu (Jedda – Saudska Arabie). Poslal
jsem požadavek na zajištění přeletového povolení
našemu „mailovému kolegovi “ Paulovi Portnoiovi do Anglické firmy Overflight
Limited. Ten jen suše odpověděl, že tam sice benzín mají, ale neprodají, jak ví
od pilotů skupiny malých letadel která tam byla před cca 14 dny a pro níž
zajišťoval rovněž povolení. Tedy informace k nezaplacení. Stejně tomu bylo
i v několika jiných případech (např. Adis Abeba) Plán severní části trasy
tedy vznikal interakcí našich představ (vzniklých z dostupné oficiální
letecké dokumentace) a aktuálních informací o reálném stavu jenž měl Paul od
svých předchozích klientů pro které zajišťoval rovněž přeletová povolení.
Naše poslední verze trasy byla ještě den před odletem modifikována
informací že v Řeckých Thessalonikách přes které jsme chtěli letět není
momentálně AVGAS. (odezva handlingu z Thessalonik) Alternativní trasa
vedoucí přes Korfu je jen o trochu delší ale s tou výhodou že na Korfu
AVGAS je.
Dalším
velkým tématem putování bylo to, že
všechny státy Východní
Afriky vyžadují přeletové, a přistávací
povolení. To vydává každý jednotlivý
stát samostatně. Vydává je
příslušný úřad pro civilní
letectví,
v některých státech
s přihlédnutím k vyjádření
ministerstva
obrany. Bez těchto povolení nelze do žádného
východoafrického státu malým
soukromým letadlem přiletět. (Tedy přiletět třeba lze, ale už ne
asi odletět… a
asi na dlouho…) Aby to bylo ještě
komplikovanější jednotlivá povolení
mají
časově omezenou platnost. Zpravidla to je 48 hodin. Trasu přeletu jsme
tedy
museli naplánovat celou dopředu po dnech a na přesné
termíny požádat o
přeletové nebo přistávací povolení.
Přeletové nebo přistávací povolení není teoreticky problém získat. V
mezinárodní letecké dokumentaci (AIP, nebo Jeppessen), se dočtete adresy leteckých
úřadů v jednotlivých zemích. Dočtete se kam máte vaši žádost o povolení zaslat.
Dozvíte se rovněž i to, co do žádosti máte vyplnit a s jakým předstihem před
vaším plánovaným přistáním máte tuto žádost zaslat.
Co se tam ale již nedočtete je to, co dělat když vám nikdo neodpoví.
Praktické
fungování těchto úřadu je pro nás těžko představitelné, ale tak nějak jsme
z kuloárních informací pochopili, že to vyžaduje známosti. Ty pochopitelně
ve Východní Africe nemáme. Naštěstí
existují specializované společnosti, které tyto povolení umí vyřídit. Není jich
mnoho, některé se tak jenom tváří, ale nakonec jsme navázali spolupráci
s již zde zmiňovanou Anglickou společností Overfly Limited a spolupráce
s ní se naštěstí velmi osvědčila
Přelet z
Prahy do
Jižní Afriky: 11110 Km Letova doba celkem: 50h37min |
Soubory kml zde ke stažení lze
otevřít
v aplikace Google Earth, nebo
Google maps. |